Nederlands - nl-NLEnglish (United Kingdom)

Doelstelling

De Stichting Calebas ondersteunt het ontwikkelingswerk in de regio van Bolgatanga in het noordoosten van Ghana. Calebas is in 2007 opgericht met als doel de activiteiten van  ontwikkelingswerker Wiljo Fleurkens uit Veulen (nabij Venray) te ondersteunen. Fleurkens was actief in Ghana en de stichting Calebas wilde hem met name facilitair ondersteunen. Zorgen dat hij zijn werk kon doen. Wiljo Fleurkens overleed vrij onverwacht in maart 2008 waarna de stichting Calebas haar doelstellingen heeft aangepast.
Wiljo werkte veel voor de Ghanese stichting Kalabash. Via deze stichting wordt in deze regio, die tot de armste gebieden van Ghana behoort, veel goed werk verricht. Momenteel ligt de nadruk op waterprojecten.

Continueren
Inmiddels is een delegatie van Calebas in Ghana gaan kijken hoe de stichting haar werk voor deze regio kan continueren en verbeteren. De indrukken die daar zijn opgedaan heeft het bestuur doen besluiten om de Ghanese stichting Kalabash te gaan faciliteren. Door financieel bij te dragen in de huur van het kantoor en het salaris van de lokale medewerkers te garanderen kan Kalabash zich richten op de projecten die moeten worden uitgevoerd. Kalabash werkt daarbij samen met diverse Nederlandse en Ghanese organisaties.

Individuele projecten
Daarnaast zal Calebas ook individuele projecten ondersteunen. De besteding, met name uit particuliere giften, wordt in overleg met de donateur bepaald.

Bestuur stichting Calebas
Stichting Calebas kent een bestuur van 5 personen dat wordt ondersteund door enkele ambassadeurs en adviseurs. De personele invulling hiervan kunt u vinden onder 'contact'.